Jakie są rodzaje zabudowy wywrotki?
Powszechnie w transporcie wykorzystuje się różne typy zabudowy oraz przyczep. Do najpopularniejszych rozwiązań należą zabudowy typu wywrotka. Montuje się je zarówno na samochodach dostawczych, jak i na ciężarówkach. Do głównych atutów tego typu konstrukcji należą: uniwersalność, funkcjonalność, wytrzymałość i prosta eksploatacji. Dowiedz się, czym dokładnie jest zabudowa tego typu oraz jakie jej podstawowe rodzaje wyróżniamy.
Czym jest zabudowa typu wywrotka?
Zabudowa wywrotka jest bardzo charakterystyczną konstrukcją. Znajduje zastosowanie w samochodach ciężarowych i dostawczych. Cechą wyróżniającą ten typ pojazdów jest naczepa wywrotka, która może przechylać się w trzy różne kierunki. Kierunek wywrotu zależy od rodzaju ramienia oraz układu, który zastosowano w danym modelu pojazdu. Podstawowym rozwiązaniem jest wywrot tylny. Coraz częściej jednak zabudowa posiada funkcję przechylania się na swoje burty, dzięki czemu wyładunek jest jeszcze wygodniejszy i bardziej efektywny. Zabudowa typu wywrotka sprawdza się w transportowaniu różnego rodzaju towarów, zwłaszcza produktów sypkich w postaci: kruszywa, żwiru, ziaren czy też nawozów.
Podstawowe rodzaje zabudowy wywrotki
Choć ogólna budowa wywrotek jest bardzo zbliżona, to jednak na rynku znajdujemy różne rodzaje tego typu rozwiązań. Wpływa to na ich funkcjonalność oraz potencjał zastosowania. Poniżej przedstawiono kilka podstawowych typów zabudów, które klasyfikowane są w kategorii wywrotek.
Wywrotka tylnozasypowa
Wywrotka tylnozasypowa to najczęściej stosowany typ wywrotki. Jak sama nazwa wskazuje, umożliwia ona rozładunek towaru do tyłu za pomocą zsypu. To proste pojazdy, które wykorzystywane są zarówno przez firmy, jak i klientów indywidualnych, w tym m.in. rolników transportujących płody rolne. Aby samochód został sklasyfikowany jako wywrotka tylnozasypowa, jego waga nie może być wyższa niż 32 tony. Do innych rodzajów w tej kategorii należą samochody wywrotki oferujące wywrot boczny (lewy lub prawy) lub wywrot trójstronny. Te ostatnie najchętniej wykorzystywane są w rolnictwie, ponieważ umożliwiają wygodny transport i rozładunek z zachowaniem wysokiej precyzji.
Podział ze względu na maksymalną wagę
- Wywrotki dzieli się również ze względu na maksymalną wagę. Zgodnie z tą klasyfikacją wyróżnia się:
- wywrotki ultralekkie (maksymalna waga do 6,5 tony, pojazdy dwuosiowe);
- wywrotki lekkie (maksymalna waga 6,5 - 18 ton, pojazdy dwuosiowe);wywrotki półciężkie (maksymalna waga 18-26 ton, pojazdy trzyosiowe);
- wywrotki ciężkie (maksymalna waga 26-32 tony, pojazdy trzyosiowe i czteroosiowe).
Podział ze względu na zastosowanie wywrotki
Kolejny podział wskazuje na docelowe zastosowanie zabudowy wywrotki, czyli tego, jakie prace można nią wykonać. Zgodnie z nim wyróżnia się typy:
drogowe;
rolnicze;
wozidła;
górnicze;
przegubowe;
wykopaliskowe.
Zastosowanie zabudowy wywrotek w praktyce
Obecnie wywrotki znajdują zastosowanie w wielu sektorach. Stanowią również jeden z podstawowych typów zabudowy samochodów ciężarowych wykorzystywanych przez firmy transportowe. Pojazdy te cenione są za swoją ładowność i bezpieczeństwo eksploatacji. Tak naprawdę sprawdzają się w wielu branżach. Powszechnie wykorzystywane są m.in. w: budownictwie, rolnictwie, przewozie nawozów, przewozie drewna czy też przewozie większych ładunków, które umieszczane są na naczepie. Przed zakupem tego typu samochodu warto dokładnie sprawdzić jego parametry oraz potencjał eksploatacyjny. Przede wszystkim zwróć uwagę na jakość produkcji danego pojazdu oraz to, z czego wykonane są poszczególne jego elementy, w tym m.in.: rama, skrzynia itp. Warto korzystać z oferty renomowanego producenta części, aby zmniejszyć ryzyko usterek w trakcie eksploatacji pojazdu. W przypadku używanych modeli koniecznie zwróć uwagę na ich przebieg.