Darmowa dostawa od 500,00 zł

Jak przerobić hamulce hydrauliczne na pneumatyczne w przyczepie?

2024-10-30

Hamulce hydrauliczne i hamulce pneumatyczne – podstawowe różnice

Oba układy są standardowo stosowane w pojazdach osobowych, ciężarowych, przyczepach czy też maszynach rolniczych. Warto wiedzieć, czym się one różnią. Podstawową różnicą jest element roboczy służący do hamowania. W przypadku systemów pneumatycznych jest to sprężone powietrze, a charakterystycznym elementem budowy układu okazuje się sprężarka. W przypadku systemu hamulcowego hydraulicznego elementem roboczym jest płyn eksploatacyjny (płyn hamulcowy), a charakterystyczną częścią konstrukcji pompa hydrauliczna, która odpowiada za jego transport. Dobór układu hamulcowego powinien być podyktowany specyfiką danego pojazdu.

Czym są hamulce hydrauliczno-pneumatyczne?

Obecnie w pojazdach ciężarowych i przyczepach można stosować tzw. hamulce hydrauliczno-pneumatyczne. Jest to zgodne z polskim prawem. Przyczepa posiada układ pneumatyczny, a ciągnik układ hydrauliczny. Wówczas w przypadku awaryjnego odłączenia przyczepy od ciągnika następuje jej natychmiastowe zatrzymanie po włączeniu systemu pneumatycznego. Stosowanie takiego rozwiązania to alternatywa dla kosztownej inwestycji związanej z całkowitą modyfikacją układu hamulcowego. 

Przerobienie hamulców hydraulicznych na pneumatyczne w przyczepie

Jak przerobić hamulce hydrauliczne na pneumatyczne w przyczepie i czy to w ogóle możliwe? Tak naprawdę tego typu modyfikacje nie są częste, jednak da się je zrobić. W tym celu należy usunąć z przyczepy układ hydrauliczny. W jego miejsce montuje się instalację pneumatyczną, która zazwyczaj wyciągnięta jest poza konstrukcję przyczepy. To zaawansowane prace, które wymagają posiadania sporego doświadczenia i wiedzy. Ponadto wiążą się z kosztem na poziomie dochodzącym nawet do 10 tysięcy złotych. Warto więc wszystko skalkulować i zweryfikować, czy łatwiej będzie przerobić w przyczepie hamulce z hydraulicznych na pneumatyczne, czy lepsza będzie przeróbka układu w ciągniku. Decyzja w tym zakresie ma charakter indywidualny. Nie ma co ukrywać, jednym z kluczowych argumentów może być tu cena wykonania takiej modyfikacji. 

Jak działa układ pneumatyczny w przyczepie?

Za działanie systemu pneumatycznego w przyczepie odpowiada sprężone powietrze. Standardowo w instalacji powinno utrzymywać się wysokie i stałe ciśnienie. Gdy dochodzi do hamowania, zwalniany jest zawór pneumatyczny, co prowadzi do zmiany ciśnienia. W efekcie zachodzi proces wytracania prędkości. W przypadku awaryjnego odłączenia przyczepy od ciągnika dzieje się to automatycznie. W przypadku przyczep rolniczych należy zwracać uwagę na to, że w trakcie hamowania wytrąca się woda, którą należy regularnie usuwać ze zbiornika. Obecnie w przyczepach stosuje się systemy hamulcowe pneumatyczne jednoobwodowe i dwuobwodowe. 

Czym kierować się przy zakupie komponentów do budowy układu pneumatycznego?

Przy wyborze elementów układu pneumatycznego należy kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim każda część mechanizmu musi spełniać najwyższe standardy rynkowe w zakresie jakości wykonania oraz niezawodnej pracy. Ponadto za wykonanie modyfikacji musi odpowiadać certyfikowana jednostka, która poświadczy to dokumentami. Wysokiej jakości części do układów hamulcowych znajdziesz w ofercie naszego sklepu pod linkiem: https://nadkola.pl/pol_m_Hamulce-pneumatyczne-hydrauliczne-851.html

pixel