Darmowa dostawa od 500,00 zł

Jak działają hamulce w ciężarówce?

2024-07-22

Jednym z kluczowych układów w samochodach ciężarowych jest układ hamulcowy. To od jego skuteczności w dużej mierze zależą bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ważne jest to, aby hamulce spełniły swoje działanie nie tylko w trakcie standardowego użytkowania, ale też w sytuacjach awaryjnych. W tym artykule nieco bliżej przedstawimy, jak działa układ hamulcowy w pojazdach ciężarowych i co warto o nim wiedzieć.

Hamulce pneumatyczne  –  układ stosowany w samochodach ciężarowych

Podstawowym wyborem w przypadku pojazdów ciężarowych są hamulce pneumatyczne. Technologia ta znana jest już od XIX wieku i stopniowo jest udoskonalana. Na ten moment stanowi najlepsze rozwiązanie w zakresie hamowania i utrzymywania bezpieczeństwa jazdy samochodami ciężarowymi. Hamulce hydrauliczne to rozwiązanie stosowane przy lżejszych autach osobowych, ponieważ nie wykazują pożądanej skuteczności przy ciężkich pojazdach. Jeżeli ciężarówka wyposażona jest w przyczepę, to stosuje się tzw. układ dwuprzewodowy, który odpowiada za hamowanie zarówno pojazdu, jak i dołączonej do niego przyczepy.  Dwuprzewodowy układ stosowany jest wszędzie tam, gdzie ciężarówka posiada naczepę. Umożliwia bowiem hamowanie nawet ciężkich pojazdów o dużych gabarytach. W niektórych ciężarówkach stosuje się hamulce hydrauliczno-pneumatyczne. To również ciekawy wybór, który sprawdza się w przypadku awaryjnego odłączenia naczepy od ciągnika. Wówczas naczepa natychmiast zostaje zatrzymana przez układ hydrauliczny, co redukuje ryzyko poważnych wypadków komunikacyjnych. 

Jak działa pneumatyczny układ hamulcowy ciężarówki?

Specyfika działania pneumatycznych układów hamulcowych w samochodach ciężarowych jest relatywnie prosta. Uruchomienie hamulca następuje poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub zaciągnięcie ręcznej dźwigni. Następnie siłownik wyposażony w tłok wykorzystuje sprężone powietrze i przekształca je w energię mechaniczną. Ta dociera do zacisku hamulcowego i powoduje zatrzymanie się pojazdu. Tak w dużym skrócie działa system pneumatyczny. W budowie takiego układu wykorzystuje się również dedykowane osuszacze i filtry, które zapobiegają nagromadzeniu się wilgoci i odpowiadają za usuwanie jej z pneumatycznego systemu. W ten sposób zapewniona zostaje prawidłowa praca hamulców. 

Rodzaje hamulców w ciężarówce i ich funkcje

W samochodach ciężarowych stosuje się kilka podstawowych rodzajów hamulców. Mają one różne funkcje i spełniają określone zadanie. Wszystkie one przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy oraz zapewniają kierowcy niezbędny komfort podróży. Ze względu na konstrukcję i zastosowanie w ciężarówkach wyróżnia się:hamulec zasadniczy – to tzw. hamulec roboczy, który obsługuje się za pomocą pedała - jest on podstawowym hamulcem stosowanym w pojazdach ciężarowych;hamulec postojowy – to inaczej hamulec ręczny, którego zadaniem jest utrzymywanie ciężarówki bezruchu na powierzchni równej lub o nachyleniu do 20%;hamulec pomocniczy – wykorzystuje się go wtedy, gdy zdarzy się awaria hamulca zasadniczego;hamulec dodatkowy – służy do utrzymywania stałej prędkości lub jej stopniowej redukcji, charakteryzuje się wydłużonym czasem działania.

Układ hamulcowy w ciężarówce – co znajdziesz w naszej ofercie?

Jako Nadkola oferujemy tylko sprawdzone układy hamulcowe i części do układów hamulcowych stosowanych w naczepach pojazdów ciężarowych. Dbamy o to, aby każdy z tych produktów spełniał najwyższe standardy rynkowe. Nasza oferta obejmuje zarówno siłowniki pneumatyczne, jak i siłowniki hydrauliczno-pneumatyczne. Zapraszamy do zapoznania się z jej zakresem oraz do doboru części idealnie dopasowanej do układu w Twoim pojeździe. Oferta dostępna jest pod linkiem: https://nadkola.pl/pol_m_Hamulce-pneumatyczne-hydrauliczne-851.html. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się z naszym ekspertem. 

pixel