Jak działają hamulce pneumatyczne w naczepach?
Na bezpieczeństwo poruszania się dowolnym pojazdem ogromny wpływ ma jakość systemu hamulcowego. Im większa i cięższa jest dana maszyna, tym większej mocy potrzeba, by zatrzymać ją w miejscu — zwłaszcza jeśli chce się utrzymać przy tym jak najkrótszą drogę hamowania. Układ hamulcowy samochodu ciężarowego, autobusu czy ciężkiego pojazdu rolniczego musi zatem być silny, niezawodny i dobrze znoszący ogromne obciążenia, jakie powstają podczas jazdy tymi środkami transportu. W te kryteria wpisują się hamulce pneumatyczne.
Hamulce pneumatyczne i ich właściwości
Historia układu pneumatycznego sięga II połowy XIX wieku, kiedy to George Westinghouse zaprojektował to rozwiązanie dla ówczesnych pojazdów kolejowych. Opatentowana forma mechanizmu na przestrzeni lat doczekała się mnóstwa modyfikacji. Już na początku XX wieku korzystały z niej nie tylko lokomotywy, lecz również pierwsze ciężkie pojazdy. Choć pneumatyczne hamulce obecnie nie przypominają już zbytnio swojego pierwowzoru z czasów Westinghouse'a, nie straciły na znaczeniu — do dziś wykorzystuje się je do budowy maszyn transportujących duże ładunki i innych wielkich pojazdów, z których na co dzień korzystają przemysł i logistyka.
Jak działa pneumatyczny układ hamulcowy?
Układy pneumatyczne wykorzystują do pracy ciśnienie powietrza. O dostarczenie go do systemu (oraz utrzymanie jego odpowiedniego poziomu) dba sprężarka. W trakcie jej pracy wytwarzana jest także wilgoć (w postaci dostającej się do układu skondensowanej pary wodnej i cząsteczek oleju) — aby zapobiec przedostawaniu się wody do układu hamulcowego, potrzebny jest tzw. osuszacz, wyposażony w odpowiedni filtr, a także we wspomagające ten proces grzałki. Usuwanie wody z systemu pneumatycznego jest niezwykle istotne zwłaszcza zimą — niskie temperatury mogą doprowadzić do zamarzania cieczy w jego wnętrzu. Zgromadzone w ten sposób sprężone powietrze trafia do cylindrów. System aktywowany jest przez naciśnięcie pedału hamulca (lub zaciągnięcie hamulca ręcznego). W zatrzymywaniu pojazdu istotną rolę odgrywa siłownik. To właśnie ten element (a zwłaszcza obecny w nim tłok) odpowiada za przekształcenie powietrza pod ciśnieniem w energię mechaniczną. Ta przekazywana jest do zacisku hamulcowego, wskutek czego następuje zatrzymanie maszyny.
Gdzie szukać hamulców pneumatycznych do naczepy?
Każdy ciągnik, bus lub inny, ciężki pojazd, wymaga niezawodnego systemu hamulcowego. Hamulce pneumatyczne pozwalają zadbać o odpowiednią siłę hamowania również w pojazdach ciężarowych wyposażonych w naczepę lub przyczepę. Podstawowym elementem obwodu, na jaki należy zwracać uwagę podczas poszukiwania modelu do naczepy, jest siłownik. To właśnie od niego w dużej mierze zależy długość drogi hamowania. Siłownik musi więc być zaprojektowany tak, by jak najszybciej wytwarzał ilość energii potrzebnej do zatrzymania pojazdu. Jeśli chodzi o systemy hamulcowe do naczep, do wyboru mamy m.in. obwód jednoprzewodowy i dwuprzewodowy. Różnice między nimi dotyczą sposobu sterowania. Układ jednoprzewodowy integruje elementy układu sterowania hamulcami i zasilania zbiornika w sprężone powietrze, podczas gdy wariant dwuprzewodowy dzieli je na dwa osobne przewody. Należy także pamiętać, że jeśli planujemy połączenie dwóch przyczep, na przykład do ciągnika, konieczne jest zastosowanie takiego samego systemu hamulcowego w obu z nich. Niezawodne hamulce pneumatyczne do naczep znajdziesz w sklepie Nadkola.pl. Zadbaliśmy o to, by w naszym asortymencie znalazły się wyłącznie najlepsze modele, pochodzące z ofert uznanych producentów. W sklepie Nadkola.pl dostępne są siłowniki hamulcowe pneumatyczne, hydrauliczne i pneumatyczno-hydrauliczne. Dzięki różnorodności dostępnych modeli możliwy jest precyzyjny dobór elementu systemu hamowania do swoich potrzeb. Aktualnie dostępne hamulce hydrauliczne i pneumatyczne znajdziesz na stronie https://nadkola.pl/pol_m_Hamulce-pneumatyczne-hydrauliczne-851.html.
Hamulce pneumatyczne — przestarzała technologia czy potrzebne rozwiązanie?
Od momentu wynalezienia hamulce powietrzne przebyły długą drogę. Z prototypowego, początkowo wadliwego systemu hamowania dla lokomotyw z czasem wyewoluowały w standardowe rozwiązanie, powszechnie stosowane w pojazdach ciężarowych i innych wymagających maszynach. Choć od XIX wieku na rynku pojawiło się mnóstwo innych mechanizmów, system pneumatyczny wciąż doceniany jest ze względu na swoją skuteczność, niską awaryjność i odporność na przegrzewanie nawet przy dużych obciążeniach.